5 lucruri pe care le putem face ca părinţi pentru un stil de viaţă sănătos al copiilor noştri

6 February, 2019

Programul ”înCerc” este prezent în Cluj-Napoca, al doilea oraș din România, din septembrie 2018. Am stat de vorbă cu dna Lenke Iuhoș, psiholog, despre ce anume putem face, ca părinți, pentru un stil de viață sănătos al copiilor noștri:

”Totul porneşte de la educaţia din familie. Viaţa porneşte acolo, modelele parentale formează viitorul copilului, acelea se însumează mental şi sunt ca nişte soluţii de viaţă pentru copii. Acest tot devine un stil de viaţă.

Părinţii sunt cei care impun stilul de viaţă pe care o va adopta un copil. Părinţii sunt responsabili pentru alimentaţia copiilor, de comportamentele pe care le adoptă copilul. Lipsa educaţiei pentru sănătate, lipsa prevenţiei pentru sănătate îşi arată efectul printre tineri. Există multe instrumente care ne fac viaţa vie. Metoda paşilor mărunţi este unul eficient pentru a educa sănătatea.

Fabulos e că părinţii au puteri magice pentru copii. Astfel, ei pot folosi multe idei interesante, care ating comportamente preventive. Comportamente care susţin sănătatea.

Lenke Iuhoș, psiholog1. Să stăm la discuţii

Juniorii înţeleg, chiar înţeleg ce spun adulţii. Copilul în inocenţa lui nu e pregătit mental să ia decizii singur, însă poate fi prezent prin înţelegerea alegerii stilului de viaţă. Discuţiile simple, concrete, despre ce e bine şi ce e rău aduc mult pragmatism în stilul de viaţă al familiei. Pragmatismul în acest context poate fi chiar rutina zilnică. Comunicarea aici ajută. Se discută modelul şi tipologia de viaţă pe care o adoptă copilul.
Ideal ar fi să se țină discuţia în termenii de sănătos. Comunicarea atinge în profunzime relaţia dintre părinte şi copil. Exersaţi cu transparenţă, cu informaţii adevărate îmbrăcate pentru copilăria lui. Copiilor le place să fie ghidaţi.


2. Să le oferim suport

Copiilor le place să se coopereze cu ei. Sănătătea stă în modul de viaţă, iar acesta se formează în primii 7 ani. Obiceiurile alimentare, obiceiurile de mişcare se adoptă în anii educaţionali. În aceşti ani copilul primeşte educaţie atât din partea familiei cât si de la şcoală. Suportul este un context în care trăieşte copilul, un mediu, un moment în care în neputinţă primeşte încurajare înnăbuşită de iubire. Suportul este şi o apreciere fabuloasă pentru orice prichindel, momentul în care el a efectuat paşi corecţi în a dezvolta propriul stil de viaţă, care aduce beneficii clare în sfera sănătăţii.

3. Să îi încurajăm la acţiune

Acţiunea ne face să trăim. Programul unei zile se poate discuta, nu doar impune. Discuţiile eficiente atrag acţiuni imediate. Acesta este secretul implicării copilului în a face ceva. Micii consumatori pot participa la gătitul în familie, a pregăti masa împreună, să implicăm copii în cumpărarea alimentelor sănătoase.
Acţiunile devin automatisme. Imaginea viitorului adult se creează în copilărie. Regulile de viaţă învăţate în copilărie, devin principii trăite în viaţa de adult. La acea vârstă nu e imposibil, dar e destul de greu să schimbi stilul dezordonat de viaţă a unui om fără implicaţii şi costuri considerabile.

4. Să fim modele pentru ei

Părinţii sunt responsabili de ce modele de viaţă absorb copiii lor. Modelele apar cu rapiditate, însă au o calitate de preţuit, sunt selectabile. Le acceptăm sau nu. Copiii sunt în creştere, ei se agaţă de tot ce pot prinde uşor. Aceste modele venite din famile, şcoală, societatea restrânsă sunt captivante, devin reguli pentru ei.
Ei nu remarcă corect comportamentele dăunătoare stilului de viaţă. E preferabil ca părinţii să selecteze ce fel de comportamente sunt benefice pentru copiii lor, care sunt obiceiurile care pot apărea zi de zi în viaţa acestora.

5. Să facem sport împreună

Mişcarea e libertate pentru copii. E recomandat să fie adus cu înţelepciune în programul copilului un sport eficient pentru vârsta lui. E riscant atunci când mişcarea prin sport este introdusă forţat. Nereuşita acceptării programului de sport poate fi prevenită prin colaborare cu un medic specialist, care poate da indicaţii din punct de vedere fizic şi mental.
E indicat ca sportul şi şcoala să se îmbine armonios.”

 

Dna psiholog Lenke Iuhoș face parte din echipa de specialiști din Cluj-Napoca a Programului ”înCerc” de Prevenție a Diabetului Zaharat de Tip 2 și a Bolilor Civilizației.

Program realizat cu sprijinul
Ministerului Educației Naționale și Ministerului Sănătății